sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Markkinoinnin avainkäsitteet

Tässä tehtävässä muodostetaan näkemys markkinoinnin avainkäsitteistä!


Kysymykset

1. Ennen kuin luet tekstiä: Kirjoita ylös, mitä asioita sinulle tulee mieleen sanasta
markkinointi:
Mainostusta, palveluiden myyntiä, asiakkaan tarpeet, uusien asiakkaiden hankinta, tai nykyisten tarpeiden parantaminen ja myynnin lisääminen.

2. Kirjaa ylös joku nykyaikaisen markkinoinnin määritelmä.
Markkinointi on tapahtumaketju, valitun kohderyhmän mukaan tuottaa palveluja ja mielikuvia ja jonka pohjlata yritys viestinnän kautta hakee asiakkaita. Markkinointi on tavoitehakuista ja koko organisaation toimintaa ohjaavaa.

3. Miten selittäisit markkinointimixin ”selkokielellä”? Mitkä ovat markkinoinnin
4 P:tä?
Mix tarkoittaa markkinoinnin keinojen kokonaisuutta eli 4 P:tä eli siis nämä neljä asiaa:
Price: hinta
Promotion: Myynninedistäminen
Product: tuote
Place: Jakelu



4. Mihin kilpailuetu voi perustua? Yritä keksiä miltä tahansa alalta esimerkki
yrityksestä, jonka kilpailuetu perustuu kyseiseen tekijään.
Kilpailuetu voi perustua kilpailijoita alhaisempiin kustannuksiin tai differointiin eli erilaistamiseen. Tai johonkin muuhun asiaan minkä avulla kilpailuttaa omaa yritystään hyvään suuntaan markkinoilla.

-Onnibus (kilpailuetu on kustannuksiin perustuva)


5. Mitä etua differoinnista on? Ovatko seuraavat yritykset mielestäsi
differoituneet ja miten mikäli ovat?
Differoinnista on etua yrityksen kannalta siinä että erottuu muista kilpilijoista ja houkuttelee helpommin asiakkaita.
- Vanajanlinna : On siinä mielessä että on luotu brändi ja muut puitteet tiettyyn aikakauteen eli huoneet ja majoitus ja linna ovat sisustettukin vanhanaikaisesti.

- Calpis Cross Center : Etelä-Suomen ainoat kilpapujottelurinteet mutta muuten ei hirveästi ole differointia verrattuna muihin suomen hiihtokeskuksiin.

- Puuhamaa : Mielestäni on koska käytetty brändinä puuha-nallea ja luotu lapsille kohdistettu paikka ja sen ympärille luotu palveluja ja yritys kohdistettu suoraan lapsille ja lapsiperheille ja tehty huvipuistotyyppinen lasten huvittelupaikka jossa on myös vesiaktiviteettejä.

- Vikin Line : On esimerkiksi hinnoilla, ja tuotteilla mitä laivoilla on saatavilla esimerkiksi esiintyjillä ja kaupasta saatavilla tuotteilla joita saa ostettua matkalla.

6. Määrittele omin sanoin segmentointi. Miten Kylpylähotelli Rantasipi Aulanko
voisi segmentoida asiakkaansa?
Markkinointistrategia jolla jaetaan suuret kohderyhmät pienempiin erilaisten asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin ja mielenkiintoihin. Esimerkiksi ikään tai harrastukseen jne.
Rantasipi aulanko esim. kylpylä, hotelli, kokoukset/juhlat, keilaus ja muut aktiviteetit. Sivuilla on aika paljon erilaisiin asioihin löytyviä tuotteita ja erilaisille kohderyhmille voisi vaikka noista tehdä.

7. Mitkä ovat neljä peruskilpailukeinoa, joilla yritys koettaa vaikuttaa kysyntään?
Hinta. laatu, saatavuus ja markkinointiviestintä

8. Millä perusteella oikea markkinointimix valitaan?
Sillä että mitä haluaa myydä ja kenelle ja miten ja millä hinnalla. Mitä pystymme tarjoamaan ja mitä emme/ mitkä ovat vahvuutemme ja heikkoutemme. Ja miten erota kilpailijoista.

9. Mitkä ovat kaupallisen menestyksen avainkysymyksiä?
Mitä, missä, milloin, mihin hintaan asiakkaat haluavat ja mitä he haluat huomenna ja ketkä ovat asiakkaita ja ketkä ovat asiakkaita huomenna?

10. Miten toiminta-ajatus ja liikeidea eroavat toisistaan?
Toiminta-ajatus on yrityksen ajatuksellinen perusta, vastaa kysymykseen mitä varten yritys on markkinoilla?
Liikeidea taas kertoo miten toiminta-ajatusta on käytännössä tarkoitus toteuttaa.

11. Ketkä ovat markkinoinnin avainasemissa palveluyrityksessä? Miksi?
Työntekijät jotka ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa. He ovat tuotteen kasvot ja saavat asiakkailta helpoiten palautetta ja voivat välittää tätä informaatiota eteenpäin tuotteen kehittämiseen.

12. Mikä on asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohta?
Tärkein lähtökohta on asiakkaiden ryhmittely eli segmentointi. Ja asiakkaan tarpeet.

13. Miten ostoprosessi on muuttunut eli mihin kuluttajan vaihtoehtojen välinen
arviointitapa nykyään perustuu?
Brändin merkitys on vähentynyt ja asiakas osaa vaatia enemmän juuri hänen tarpeisiin sopivaa ratkaisua. Ostopäätös alkaa yleensä hakukoneissa. Internet on muuttanut asiakkaitten ostokäyttäytymistä monin tavoin.

14. Mitä on asiakassuhdemarkkinointi?
Yrityksen asiakassuhteiden luominen ja ylläpito ja kehittäminen markkinoinnin keinoin.

15. Mitä ovat palvelujen erityispiirteet?
Osittain aineettomia, prosesseja tai toimintasarjoja. Palvelut kulutetaan samanaikaisesti kun niitä tuotetaan ja käyttäessään palveluja asiakas itse osallistuu palvelutapahtuman tuottamiseen.

16. Mikä on vuorovaikutusmarkkinoinnin keskeisin avainkäsite?
keskeisin avainkäsite on asiakaspalvelijan/yrityksen ja asiakkaan välinen suhde.

17. Mikä on sisäisen markkinoinnin tavoite?
Tärkein tavoite on saada työtyytyväisyys sellaiselle asteelle että sen avulla voidaan päästä parempaan ulkoiseen laatuun.


18. Miten kuluttajan laatukokemukset ja tyytyväisyys palvelukokonaisuuteen
syntyvät?
kokemastaan palvelun laadusta, asiakkaan tyytyväisyydestä ja rahojensa vastineeksi saamastaan arvosta. Kokemukseen vaikuttaa vuorovaikutustilanne, asiakkaan odotukset ja niiden täyttyminen, ympäristö, yrityksen imago ja palvelun hinta.

19. Mitä asiakkaan tyytyväisyyden saavuttaminen edellyttää yritykseltä?
Palautejärjestelmää ja toimivaa informaation kulkua niin että yritys on perillä asiakkaan tarpeista ja odotuksista.

20. Miten markkinoiden sirpaloituminen on vaikuttanut massamarkkinointiin?
Se on johtanut yrityksiä rajaamaan kohderyhmiänsä. Osoittautunut menestyjätekijäksi kun rajataan kohderyhmää jolloin yritykset pystyvät tarjoamaan asiakkaille parempia palveluita tietystä kategoriasta.

21. Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, pystyykö yritys pitämään asiakkaansa?
Valitse yritys, jonka kanta-asiakas olet, ja kirjaa ylös kanta-asiakkuutesi syitä
Vuorovaikutus yrityksen ja asiakkaan välillä on tärkeä tekijä jolloin asiakas todennäköisemmin pysyy yrityksessä. Tuotteiden ja fyysisen tuen yhteensopivuus. Kanta-asiakas järjestelmä yrittää pitää asiakkaat yrityksessään erilaisilla kanta-asiakas eduilla yms. Itse en ole minkään yrityksen kanta-asiakas.

22. Mitä on tietokantamarkkinointi? Minkä yritysten tietokantoihin tiedät
kuuluvasi?
Tarkoittaa sitä että yrityksellä on tietokannassaan nykyiset ja potentiaaliset tulevat asiakkaat sekä näistä erilaista informaatiota. Tietoja yritys käyttää suunnitellessaan yrityksen markkinointia ja myyntiä ja toteutuksessa ja ohjauksessa. Tietokantamarkkinointi määritellään myös asiakkaiden jatkuvasti muuttuvien tarpeiden hallitsemiseksi. En tiedä kuuluvani muuhun kuin sähköyhtiöni.

23. Mitä on jälkimarkkinointi? Onko sinuun kohdistettu sitä?
Asiakassuhteen ylläpitoa. Sitouttaa asiakas yritykseen ja palveluihin ja saada myyntiä lisääntymään kaupanteon jälkeenkin. Kyllä on kohdistettu erilaisilla soitoilla ja eduilla yms.


1 kommentti: